Blogging, Hayata Dair, Yararlı Bilgiler

Maden Suyu & Soda

Maden suyu ve sodayı tüketmeyi seven biri olarak itiraf edeyim ikisi arasındaki farkları yeni öğrendim. Aslında benim çoğunlukla tükettiğim şeyin de “Maden Suyu” olduğunu öğrenip, farkında olmadan doğru bir şey yapmanın mutluluğunu da yaşadım açıkçası:)

Gündelik hayatta maalesef birçok şeyde olduğu gibi “maden suyu” ve “soda” kelimelerini de, çoğu zaman aynı şeyi ifade etmek için kullanıyoruz. Oysa aralarında ciddi farklılıklar varmış.

Bu nedenle de aralarında ki farkları ve fayda/zararlarını blog’umda yazayım istedim.

sodaWater

Maden suyu, mineralli su olarakta adlandırılır, yeraltı sularından elde edilmiş, çözünmüş katı madde içeriği toplam 250 mg/l’den daha az olmayan sulara verilen addır. Çözünmüş mineral tuzları, elementler ve gaz içerirler.

Mineralli suları diğer sulardan ayıran özellik, kaynağından elde edildiği anda spesifik miktar ve oranlarda mineraller ve iz elementler içermeleridir.

500 mg/l’den daha az mineral içerenlere düşük mineralli su,1500 mg/l’den daha fazla içerenlere yüksek mineralli su denilmektedir.

Maden suyu içinde; bikarbonat, sülfat, klorit, kalsiyum, magnezyum, florit, demir ve sodyum bulundururlar. Farklı markalar farklı miktarlarda mineral içerirler. Marka tercih ederken içeriklerine mutlaka bakılmalıdır.

Soda ise, içilebilir nitelikteki herhangi bir suya karbondioksit eklendiğinde oluşan tamamen yapay içeceklere verilen bir isimdir. Maden suyu ise yerin en derin katmanlarından çıkar ve yeryüzüne çıkarken geçtikleri katmanlardan mineralleride alarak yol alırlar. Bu durumda maden suyu mineralce çok zengin iken soda mineral içermez.

Maden suyu ve soda, ikiside mideyi rahatlatma özelliğine sahiptir ancak sodanın bundan başka hiçbir işlevi yoktur oysa maden suyu aynı zamanda doğal bir mineral deposudur. Dolayısıyla tüketilmesi önerilen doğal maden sularıdır ve sodayla maden suyunu ayırd edebilmek için pek çok gıda maddesini alırken yapmamız gerektiği gibi etiket okumak çok önemlidir.

Günde Ne Kadar Maden Suyu Tüketmeli?

Maden suyu içindeki minareller sebebiyle çok sağlıklı bir içecektir ve insan sağlığını destekleyicidir. Ter, solunum ve idrar ile kaybolan minerallerin yerine gelmesi için su içmenin yanı sıra sıvı ihtiyacının bir kısmı maden suyundan karşılanabilir.

Amerikan Obezite Birliği sağlıklı bireyler için maden suyu tüketimini 600ml olarak belirlemiştir. Ülkemizde tuz tüketimi genllikle yüksektir. Aşırı tuz alımı, yüksek tansiyon, börek hastalıkları ve mide ülseri gibi hastalıklara zemin hazırlamaktadır. Ayrıca fazla sodyum alımı idrarla kalsiyum atımını hızlandırdığı için kemik erimesi sorunu için risk faktörü oluşturur. Maden suları yüksek sodyum içerdikleri için aşırı miktarda tüketilmemelidir.

Maden suyu seçimi yapılırken de düşük sodyum, yüksek magnezyum ve kalsiyum içerikli olanlar tercih edilmeli.

Sağlıklı insanlar günde iki şişe, kilolu kişiler bir şişe içebilir. Kalp, böbrek ve hipertansiyon hastaları ise uzak durmalıdır…

sparkling-water-bottle

Maden Suyunun Faydaları Nelerdir?

*Her yaştaki bireylerin günlük kalsiyum gereksinimlerinin karşılanmasında takviye olarak düşünülebilir. Böylece güçlü kemik yapısının oluşması ve korunmasını sağlar.

*Büyüme çağında, hamilelikte ve yaşlılıkta artan mineral ihtiyacının (magnezyum, kalsiyum, flor ve sodyum gibi) karşılanmasında gerektiği kadar kullanılarak sağlanabilir.

*Sağlıklı bireylerde içerdiği sülfat, bikarbonat iyonları sayesinde sindirim sistemi (mide ve bağırsaklar) ve boşaltım sistemi (böbrekler ve idrar yolları) fonksiyonlarını destekler(maden suyunun önerilen miktardan fazla tüketilmemesi şartıyla geçerlidir).

*Cildin gerekli olan su ve mineral ihtiyacını da karşılayarak cilde gergin, pürüzsüz ve canlı bir görünüm sağlanmasında yardımcıdır.

*Solunum, idrar, her türlü sportif aktivitesinde ve özellikle yaz aylarında terleme ile oluşan su ve mineral kaybının karşılanmasında ölçüsü kadar kullanılabilir.

*Bikarbonat içeriğinin yüksek olması ise asit fazlalığı, yanma ve ekşime ile seyreden mide hastalıklarında mide asidini fazlalılığını baskılayıcıdır.

*Özellikle yaz aylarında sıcaklığın artmasıyla birlikte asitli içecek tüketme ihitiyacı da artar. Boyalı katkı maddeli içecekler yerine maden suları tercih edilebilir. Son dönemde meyveli çeşitleri de piyasada bulunmakta fakat bunların kalori de dikkate alınarak tüketilmesinde fayda var.

Hamilelikte Maden Suyu İçilebilir Mi?

Hamilelik, yeterli ve dengeli beslenmenin çok daha önemli olduğu ve özellikle dikkat edilmesi gereken bir dönem. Annenin vücudu, bebeğin beslenebilmesi ve gelişiminin sağlanabilmesi için normalden daha fazla gıda, sıvı, mineraller ve vitaminlere ihtiyaç duyar. Mineral ihtiyacının bir kısmını tamamlayabilmek için, bu dönemde farklı bir sağlık problemi(hipertansiyon…vb) yaşanmıyorsa maden suyu tüketimi önerilebilir.

Maden Suyu Böbrek Taşı Yapar Mı?

Böbrek taşı oluşumunu maden suyu tüketmeye bağlamak yanlış olur. Aksine yeterli ve düzenli miktarlarda su ve maden suyu tüketmeyen insanlarda tüketenlere göre böbrek taşı oluşumu riski daha yüksektir. Bu duruma gelmiş ve böbreklerinde taş oluşmuş insanların maden suyu tüketmeleri tavsiye edilmez ancak esas olan, düzenli ve yeterli miktarlarda su ve maden suyu tüketerek vücudumuzu bu gibi etkenlerden korumaktır.

Sonuç olarak ; Doğal maden suyu bir ihtiyaç, soda ise bir tercihtir !

 

Kaynak : milliyet , subilim

 

Reklamlar

“Maden Suyu & Soda” için bir yorum

  1. Soda veya gazlı su tüketimi bizden başka her ülkede popüler, normal sudan bile fazla. Yaşadığım ülkede su isteyin garsondan, default olarak gazlı su gelir; normal su istiyorsan belirtmelisin.
    Ancak benim en çok şaşırdığım ve bu yaşıma kadar nasıl bilmediğime hayret ettiğim olay “yemek yerken su içmenin zararları” oldu. Bu nasıl iştir, ben susuz hayatta yemek yiyemem, iki kaşık bir yudum su, üç kaşık sonra yine su. Yemek sırasında en az bir litre su içerim, çay veya başka bir içecek mesela kola olsa bile farketmez, suyun yeri ayrı. Aa, fabrikada yemekhanede su yok, kimse içmiyor, ben dakika bir boğazıma takıldı ekmek!!
    Su niye zararlı çünkü yemek sırasında midenin asit oranını düşürerek besinleri parçalamasını güçleştiriyor, kilo almaya neden oluyor. Hay bin kunduz!
    Peki ben yemek yerken su içmekten vazgeçtim mi? Ne mümkün, bu yaştan sonra; ihtiyar köpeğe yeni numara öğretemezsin der ya batı atasözü, artık çocuğumuzu bu yönde eğitmekten başka yapacak birşey yok. Sen niye su içiyorsun ama bana yasak baba? diye sorarsa , bu rakı oğlum, sek içiyorum, sana tabi yasak derim, ne diyeyim, hadi cevap verin…

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s