Bilişim, ITIL, Makale, Sözlük

ITIL Nedir ?

Aşağıda yüksek lisans tezimden alıntıladığım üçüncü makalem yer alıyor.
Bakalım  bundan 7-8 sene öncesinde ITIL Nedir? konusunda neler yazmışız.

İstifade etmeniz dileğiyle…

ITIL NEDİR ? (Harun Esener – 2005)

ITIL, 1980’li yılların sonlarında, İngiltere Ticaret Bakanlığı tarafından başlatılan, Bilgi Teknolojileri altyapı ve hizmet süreçlerinin standartlaştırılması çalışmaları ile ortaya çıkan bir kütüphanedir. Standartların belirlenmesi aşamasında oluşturulan yordamlar zamanla bir kütüphaneye dönüşmüştür.  1990’lı yılların başlarında, özellikle Avrupa ülkelerinde, pek çok büyük şirketin ve kamu kuruluşunun ITIL standartlarını benimsemesi ve kendi bünyelerinde uygulamaya başlaması ile ITIL, tüm dünyada kabul edilen bir  endüstri standardı durumuna gelmiştir [1].

ITIL, BT altyapı ve hizmet süreçlerinin nasıl olması gerektiğinin anlatıldığı ve gerçekleştirilmiş en iyi örneklerden yola çıkılarak standartların tanımlandığı bir süreç ve yordam kütüphanesidir.

ITIL yordamlarında; BT hizmetlerinin, bir bütün olarak, maksimum kalitede, düzende ve süreklilikte yürütülmesi, kurumların iş hedefleri ile maksimum seviyede uyumlu hale getirilmesi ve müşteri beklentilerinin en iyi biçimde karşılanması için  hizmetlerin nasıl bir yapıda yürütülmesi gerektiği konularına yönelik süreçler ve yordamlar tanımlanmaktadır.

ITIL’ın tüm dünyada bir standart olarak kabul edilmesindeki sebepleri şu şekilde listeleyebiliriz  (Office of Government Commerce, 2001) :

1)   Ortak Kullanıma Açık Olması

ITIL, başlangıcından beri herkese açık bir altyapıdır. ITIL bünyesinde bulunan bütün süreçler, İngilterede bulunan CCTA (Central Computer and Telecommunications Agency) şimdiki adıyla OGC (Office of Government Commerce) tarafından basılan kitaplarla tüm dünyayla paylaşılmış böylece herkese açık süreçler olmuştur. Bu şekilde ister çok büyük isterse çok küçük olsun bütün organizasyonlar tarafından kullanılabilmektedir.

2)   En İyi Uygulamalardan Oluşması

ITIL kütüphanesi gerçekleştirilmiş en iyi örneklerden yola çıkılarak standartların tanımlandığı bir süreç ve yordam kütüphanesidir.

ITIL Servis Yönetimi konusunda bizlere bir çerçeve, model sunmaktadır. Bu modelde ulaşılmak istenen hedefler, genel aktiviteler, süreçlerin girdi ve çıktıları bulunmaktadır. ITIL her organizasyonda farklılık gösterecek günlük işlerin nasıl olması gerektiği konusunda bir teklif sunmaz, onun yerine organizasyonun ihtiyaçlarına göre birçok farklı şekilde kullanılabilecek en iyi yönteme odaklanır. Kısacası ITIL detaylarla uğraşmaz, mevcut metot ve aktiviteleri yapısal bir bağlam içine oturtabileceğiniz genel bir konsept sunar.

3)   DeFakto Standart Olması

ITIL, 1990’ların ortalarından beri Servis Yönetimi konusunda defakto standart olarak görülmektedir. Genel kabul görmüş bir metodun en büyük avantajı ortak bir dil sunmasıdır. ITIL kullanan projelerin en önemli aşamalarından birisi de ITIL içerisinde kullanılan terminolojinin ortak dil olarak kabul edilmesi ve kullanılmasıdır. Çünkü bir projenin başarıya ulaşmasındaki en önemli etkenlerden birisi, proje ekibinin ortak bir dil, terminoloji kullanmasıdır.

4)   Kalite Yaklaşımı Sunması

Geçmişte birçok BT firması kendi içlerinde sadece teknik konulara yoğunlaşmışlardı. Günümüzde ise iş dünyası, sunulan-alınan servislerde, en iyi kalite seviyesine ulaşma beklentisi içerisindedir. BT işletmeleri artan bu kalite beklentilerini karşılayabilmek için, “müşteri odaklı yaklaşım” konusuna yoğunlaşmaları ve sonucunda da sunulan servislerin, müşterilerin istediği şekilde verilmesi sağlanmalıdır.

BT firmalarında “Kalite Yönetiminin” getireceği faydaları şu şekilde sıralayabiliriz;

1)    Sunulan servislerde kalitenin artması,

2)    Kabul edilebilir servis maliyetleri,

3)    Müşteri ve Kullanıcı istekleri ile örtüşen servislerin sağlanması,

4)    Birbirleriyle entegre olmuş merkezi süreçlerin oluşması,

5)    Servislerin sunulmasında görev alan herkesin kendi görev ve sorumluluklarını net olarak bilmesi,

6)    Performans göstergelerinin belirlenerek, performans ölçümünün gerçekleştirilmesi.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s